Thursday, August 25, 2011

Cintai Dia Dlm Diam, Dari Kejauhan Dgn Kesederhanaan & Keikhlasan...



Ketika cinta kini hadir tidaklah untuk Yang Maha Mengetahui saat secercah rasa tidak lagi tercipta untuk Yang Maha Pencipta, izinkanlah hati bertanya untuk siapa ia muncul dengan tiba-tiba…mungkinkah dgn redhaNYA atau hanya mengundang murkaNYA..

Jika benar cinta itu krn ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH krn hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kpd ALLAH..

" Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."  (QS. Adz-Dzariyat: 49)

" Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, & orang-orang yg layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yg lelaki & hamba-hamba sahayamu yg perempuan. Jika mereka miskin ALLAH akan memampukan mereka dgn kurniaNYA."  (QS. An Nuur: 32 )

" Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNYA ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung & merasa tenteram kepadanya, & dijadikanNYA di antaramu rasa kasih & sayang. Sesungguhnya pd yg demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yg berfikir."  ( QS. Ar Ruum: 21 )


Tetapi jika kelemahan masih nyata di pelupuk mata maka
bersabarlah..
berdoalah..
berpuasalah..

" Wahai kaum pemuda, siapa saja di antara kamu yg sudah sanggup untuk menikah, maka menikahlah, sesungguhnya menikah itu memelihara mata, & memelihara kemaluan, maka bila di antara kamu belum sanggup untuk menikah.. berpuasalah, krn sesungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya."  ( Hadis )

" Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.  ( QS. Al Israa': 32 )

Cukuplah cintai dia dlm diam..,
Bukan krn membenci hadirnya.. tetapi menjaga kesuciannya bukan krn menghindari dunia.. tetapi meraih syurgaNYA bukan krn lemah untuk menghadapinya.. tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yg begitu halus & menyelusup..

Cukuplah cintai dia dari kejauhan..,
Krn hadirmu tiada kan mampu menjauhkannya dari ujian.. krn hadirmu hanya akan menggoyahkan iman & ketenangan.. krn mungkin saja kan membawa kelalaian hati-hati yg terjaga..
Cukuplah cintai dia dgn kesederhanaan..,
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan.. menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan..

Maka cintailah dia dgn keikhlasan..,
Krn tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati.. tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??


".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."  ( QS. Al Baqarah: 216 )

" Wanita-wanita yg keji adalah untuk lelaki-lelaki yg keji, & lelaki-lelaki yg keji adalah buat wanita-wanita yg keji (pula), & wanita-wanita yg baik adalah untuk lelaki-lelaki yg baik & lelaki-lelaki yg baik adalah untuk wanita-wanita yg baik (pula). Mereka (yg dituduh) itu bersih dari apa yg dituduhkan oleh mereka (yg menuduh itu). Bagi mereka ampunan & rezeki yg mulia (syurga)." (QS. An Nuur: 26 )

Cukuplah cintai dia dlm diam dari kejauhan dgn kesederhanaan & keikhlasan..

Krn tiada yg tahu rencana Tuhan.. mungkin saja rasa ini ujian yg akan melapuk atau membeku dgn perlahan..

Krn hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan.. serahkan rasa yg tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi & Memilikinya.. biarkan DIA yg mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pd waktunya..
 " Barangsiapa yg menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga ."  (Umar Bin Khattab ra)

~ Pilihan ALLAH itu yang TERBAIk ~



No comments:

Post a Comment